niedziela, 1 grudnia 2019

Nie z tej ziemi

Galeria Fotografii Odklejonej


Z wystawy "Śląsk" w Świdnicy wróciła do mnie praca "Nie z tej ziemi" pochodząca z cyklu o tym samym tytule. Rzeczą jest to nieuniknioną, że nim ta fotografia wróci do szafy, w grudniu ozdobi Galerię Fotografii Odklejonej.

Galeria Fotografii Odklejonej - "Nie z tej ziemi". Fotografia odklejona. fot. Łukasz Cyrus, 2017.
Galeria Fotografii Odklejonej. fot. Ł.Cyrus, 2019.
Zdjęcie to jest mi szczególnie bliskie. Mam nawet przeczucie, że to jedno z najlepszych zdjęć, jakie w swoim życiu zrobiłem. Składa się na nie wiele przemyśleń, doświadczeń i całe lata mojego dochodzenia do miejsca, w którym jestem teraz.

Zdjęcie to, podobnie jak cały zestaw pt. "Nie z tej ziemi" jest opowieścią o poszukiwaniu swojego miejsca na ziemi. Angielskie przysłowie mówi, że człowiek za młodu wyrusza w świat, by znaleźć swoje miejsce i znajduje je, gdy na starość wraca do domu. Podobnie jest z tym zdjęciem. Po latach podróży i zwiedzaniu świata dojrzałem, żeby zacząć fotografować swój dom. Zacząłem patrzeć na miejsce, z którego pochodzę oczami doświadczonymi wieloma widokami, umysłem doświadczonym licznymi doświadczeniami. Zobaczyłem, że pejzaż, który zdawał mi się zwykły, w istocie jest nieziemski. Zrozumiałem, że najważniejsze rzeczy w życiu człowieka są na wyciągniecie ręki.

W zdjęciu tym pobrzmiewa też cała gama odnośników do licznych inspiracji, które złożyły się na Fotografię Odklejoną. W obrazach z cyklu "Nie z tej ziemi" są ślady Billa Brandta, Josefa Sudka, Mario Giacomellego, Franca Fontany, Daido Moryiamy, Edwarda Hartwiga i Michała Cały. Jest też "Czarny kwadrat" Kazimierza Malewicza i tło z przemyśleń filozoficznych o naturze prawdy obrazu.

Galeria Fotografii Odklejonej - "Nie z tej ziemi". Fotografia odklejona. fot. Łukasz Cyrus, 2017.
Cieszę się z tego zdjęcia w okresie zimowym, kiedy póki co, brak śniegu za oknami i w okresie świątecznym, kiedy warto sobie przypomnieć, że to co ważne, jest tuż obok.

Prezentowana praca ma wymiary 100x70cm, zaś fotografia - odbitka srebrowa na papierze Kodak Professional Endura - 90x60cm. Fotografia oprawiona została w czarną ramkę, białe passepartout, zabezpieczona szybą. Zarówno odbitka, jak i cała praca są sygnowane.

Cena pracy: Praca nie jest na sprzedaż.

Łukasz Cyrus, 2019

Fotografia miesiąca - "Nie z tej ziemi" - grudzień, 2019.

Galeria Fotografii Odklejonej - "Nie z tej ziemi". Fotografia odklejona. fot. Łukasz Cyrus, 2017.
"Nie z tej ziemi". fot. Łukasz Cyrus, 2017.