piątek, 12 czerwca 2020

Dystopia 2020

Czym stał się świat wiosną 2020 roku


"Dystopia 2020". Tekst i fot. Łukasz Cyrus, 2020. Ruda Śląska.
"Dystopia 2020". fot. Łukasz Cyrus, 2020.
Cztery lata temu wyruszyłem w dwuletnią podróż fotografować Górny Śląsk - region, w którym historię widać na każdym kroku. Krajobraz tego miejsca naznaczony jest rozbiorami, wojnami, powstaniami, chciwą eksploatacją zasobów naturalnych i pogardą dla środowiska naturalnego.

W ciągu tych dwóch lat wykonałem ponad 600 zdjęć, dzięki którym dostrzegłem, że region wygląda jak gigantyczna mozaika z resztek przeszłości. Górny Śląsk to układanka w skali 1:1.

Odtworzyłem to wrażenie, ręcznie składając album fotograficzny, który nazwałem "Złożenie". Jedyny egzemplarz składa się z kilkudziesięciu zdjęć zestawionych tak, by zestawy obrazowały uczucia, które towarzyszyły mi podczas podróży.

Pracując nad książką zdałem sobie sprawę, że zdjęcia miejsc znacznie oddalonych od siebie, zestawione razem, pasują do siebie idealnie i tworzą ciągły, niezakłócony krajobraz. Dzięki fotografii fragmenty różnych rzeczywistości, czasów i miejsc mogły się spotkać, tworzyć nowe światy.

Wpadłem wówczas na pomysł NADFOTOGRAFII - mieszanki surrealizmu i fotografii. Tak zacząłem tworzyć nowe, wizjonerskie krajobrazy - utopie zrodzone z nieoczekiwanych spotkań wyobraźni i rzeczywistości. Wkrótce powstało ponad 300 takich obrazów.

Wizje te zaprezentowałem podczas dwóch wystaw w śląskich galeriach. Podczas wernisażu, oprócz moich prac, na stole rozłożyłem 150 wybranych zdjęć i poprosiłem gości o puszczenie wodzy fantazji i zrekonstruowanie swoich wizji za pomocą fotografii umieszczonych na stole. Goście z entuzjazmem zanurzyli się w świat marzeń i tak powstawały kolejne utopie.

Utopie są jednak krótkotrwałe, a ich fundamenty cienkie jak papier. Pod koniec 2019 roku wybuchła epidemia COVID-19, a świat, który znaliśmy, rozpadł się. Śląskie utopie straciły rację bytu.

Zmuszony do pozostania w domu podczas pandemii, wyjąłem swoje śląskie wystawy z szafy. Pociąłem je na kawałki i rozsypałem na stole tak, jak świat wokół mnie się rozsypał. Obróciłem kawałki do góry nogami tak, jak nasze życie wywróciło się do góry nogami i wszystko obróciłem w chaos, tak jak nasz świat pogrążył się w chaosie.

Potem zrobiłem zdjęcie, aby zapamiętać, czym stał się świat wiosną 2020 roku.


"Dystopia 2020". Tekst i fot. Łukasz Cyrus, 2020. Ruda Śląska.
"Dystopia 2020". fot. Łukasz Cyrus, 2020.


Łukasz Cyrus, 2020

Wpisz swój e-mail:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz i pozdrawiam,
Łukasz Cyrus