Fotografia odklejona
Fotografię można nazwać odklejoną kiedy spełnia określone wymagania wywodzące się bezpośrednio z Manifestu Fotografii Odklejonej.
Wymagania stawiane przed fotografią odklejoną są następujące:
- Fotografia odklejona ujawnia widzialności, które w innym razie pozostają niewidzialne. Czyni to za sprawą 4 Widzialności Fotografii Odklejonej - Widzialności aparatu, Widzialności autora, Widzialności alegorycznej (artykuł w opracowaniu) i Widzialności odbiorcy (artykuł w opracowaniu).
- Fotografia odklejona wpisuje się koncepcję straty (artykuł w opracowaniu).
- Fotografia odklejona traktuje przedmiot swojego odniesienia jako tworzywo podlegające dowolnym manipulacjom w celu wytworzenia dzieła fotograficznego będącego nową wartością. Dzieła oderwanego od świata zewnętrznego, samowyjaśniającego się, stanowiącego świat, którego zrozumienia należy poszukiwać w nim samym.
- Fotografia odklejona jest nieafektywna w stosunku do przedmiotu swojego odniesienia. Decyzja o włączeniu zdjęcia do świata obrazów fotografii odklejonej należy do autora. Jeśli motywacją do wykonania fotografii była chęć utrwalenia, zachwyt bądź afekt do przedmiotu odniesienia fotografia nie jest odklejoną. Jeśli doznanie powodowane przedmiotem odniesienia wywołało u autora pragnienie stworzenia nowego świata - świata obrazu, fotografia te jest odklejoną.
- Fotografia odklejona wyrywa przedmiot swojego odniesienia z jego naturalnego kontekstu i przekształca go w tworzywo.
- Fotografia odklejona odrzuca wiarę w możliwość obiektywnego opisu rzeczywistości, wiarę w obiektywność fotografii, wiarę w prawdę obiektywną, dlatego fotografia odklejona jest subiektywna.
- Fotografia odklejona to narzędzie transmisji emocji fotografującego do odbiorcy.
- Fotografia odklejona podobna jest do muzyki instrumentalnej.
Fotografia odklejona powołuje do życia nowe światy. Każdy obraz powstały w nurcie fotografii odklejonej jest światem samym w sobie i odmiennym od wszystkich innych.
#fotografiaodklejona